Школата по английски език чрез театър „Целият свят е сцена” е създадена в навечерието на 450-годишния юбилей на Шекспир, който всички почитатели на театъра по света отбелязват тази година. Участници в нея са деца и възрастни, които обичат театралното изкуство и се вдъхновяват от идеята да изучават езика на Шекспир, превъплъщавайки се в негови герои и не само...
Досега преподавателката по английски език и ръководител на школата, М. Мицова, е реализирала мини-спектакли с ученици от частното училище „Леонардо да Винчи”.
Ето какво разказа тя за читателите на The Site за изучаването на английски чрез театър:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
В: Госпожо Мицова, как решихте да създадете школа за изучаване на английски чрез театър? Някой насочи ли Ви към тази идея или е плод на Вашите търсения?
О: Идеята за изучаване на чужди езици чрез театрални форми не е моя, тя е много популярна и е залегнала в повечето учебни помагала и методики за чуждоезиково обучение. В най-опростен вид това са т.нар. „ролеви игри”, които са включени във всички учебници по чужди езици. Гугъл може да ви изненада колко много сайтове има, рекламиращи изучаване на чужди езици чрез театър.
За първи път участвах в обучение на преподаватели по английски език с тази методика през 1998 г., когато завърших курс Drama in English Language Teaching под ръководството на Финелла Келли. Днес „играта на театър” е може би така популярна и заради търсенията на проф. Георги Лозанов и неговата сугестопедия – всепризнат метод за лесно и забавно учене на чужди езици.
Повод за създаването на школата „Целият свят е сцена” е желанието на едни самодейни актриси да учат английски, но „не просто да пиша по сто пъти едни думи”, а да се забавляват, докато учат. А причината е, че...много обичам театъра и винаги съм искала да се занимавам с това изкуство. Така че тази школа за мен е една сбъдната мечта.
В: Този метод на изучаване на език – чрез театър, освен че развива артистичните умения на учениците, помага ли за по-бързо учене и овладяване на езика?
О: Доказано е с много проучвания, че когато децата, а и възрастните, се забавляват, докато учат, натрупаните знания са много по-трайни, а и спомените са по-приятни.
В: Какви други умения развива този метод на учене?
О: Развиваме първо и преди всичко говорни умения, развиваме паметта неминуемо, защото запаметяваме дълги текстове, и докато репетираме, всъщност всички участващи научават репликите на останалите „актьори”; развиваме комуникативни умения като цяло. Децата се учат да работят в екип, защото една, колкото и малка да е, сценична изява, е общо усилие. Публичната реч (public speaking skills) – умението да говориш добре пред публика – е нещо, което не много хора умеят, а е нужно всеки да го владее в някаква степен. Тези, които нямат дар слово, придобиват самочувствие, след като репетират с други на сцена, и най-вече когато преживеем заедно сценичната треска и чуем аплодисментите след падането на завесата. Развиваме, разбира се, въображение, естетически знания и умения, защото сами работим по сценографията и костюмите; развиваме най-вече любов към театъра.
В: Как протича един обикновен учебен час?
О: Занятията протичат различно в отделните етапи на работа по дадена пиеска. В началото работим повече върху текста, резпределяме роли, обсъждаме – правим всичко това по възможност предимно на английски език. Често участниците имат домашни да подготвят представяне на автора на дадено произведение, на своите герои; гледаме клипове от театрални постановки или мюзикъли, иначе казано, подготвяме се за образите. След това репетираме „на маса” и когато сме почти готови за работа на сцена, започваме да работим вече върху мизансцен, работа с реквизит, декори и т.н.
В: В какви възрастови групи разделяте учениците?
О: Досега сме правили постановки само с тийнейджъри. Тази година планираме да разширим „диапазона”, ако мога така да се изразя, и ще включим една по-младша и една по-зряла възрастова група, а именно „Малкият принц и Алиса в Страната на чудесата – Театралия”, т.е. за ученици от начален курс, и за техните родители, баби и дядовци, които много искат да им помагат с домашните по английски, но не им достигат знания – за тях е групата „Лейди Макбет и крал Лир”.
В: Къде изнасяте спектаклите и как ги популяризирате? Вероятно публиката е от родители и близки на децата?
О: Да, публиката на „Вечер на езиците” на частно училище „Леонардо да Винчи”, откъдето са били досега изявените ни актьори, са най-вече приятели и родители на децата. От тази година замисляме участия и в други събития – училищни концерти, коледни тържества и т.н., понеже трупата вече няма да е само от едно училище, а се включват възпитаници на различни учебни заведения. Имаме съгласието на управата на читалище „Зора” за ползване на тяхната сцена, когато дойде време за изнасяне на спектакли, но ще се радваме на всички други гостоприемни домакини, които биха ни поканили.
В: За целите на обучението каните актьори, които да присъстват на вашите репетиции. Как точно се включват в програмата на обучение и с какво допринасят?
О: За децата е особено интересно да видят „на живо” актьор, с когото да си поговорят, да им разкаже за театъра, да сподели какво го вдъхновява и защо е избрал актьорската професия. Разказите на изгряващата звезда Виктория Панева за участието ѝ в школата на Никита Михалков бяха изключително интересни, а Иля Пепеланов ще ни помогне да надникнем зад кулисите по повод Нощта на театрите (15-ти ноември) и ще ни разведе из ДТ „Сава Огнянов” – сцена, гримьорни; ще видим голямата зала на Доходното здание не като публика – това винаги е интригуващо за изкушените от театъра. Когато сме готови за репетиция на сцена, ще поканим актьори да ни помогнат със съвети относно актьорското майсторство. Но дотогава имаме доста работа първо да свършим.
На снимката: Виктория Панева и Никита Михалков
В: През тази година разширявате дейността на школата за всички възрасти. Разкажете повече за възможностите за записване, имате ли някакви специфични изисквания към кандидатите?
О: Единственото изискване е желанието да учим езика на Шекспир. Останалото ще се случи заради магията на театъра. Възрастовите групи, както е обявено и в страничката на школата AlltheWorld’saStage („Целият свят е сцена”) във Фейсбук, са три. Репетиции-занятия имаме във вторник, четвъртък и събота, като тези в събота се провеждат в сградата на СОУЕЕ „Св. Константин-Кирил Философ”.
В: Какви са отношенията Ви с Вашите ученици?
О: Отношенията ни, вярвам, са прекрасни. Атмосферата в школата е различна от тази в класната стая, когато учим английски чрез театър. Децата се забавляват и, когато работим, те сами се настройват на артистична вълна – това е най-интересното за мен. Театърът ги увлича и започват да си помагат едно на друго, подсказват си, което в нашите „часове” не е забранено!; приветстват се всякакви творчески, но добре обмислени, хрумвания, идеи за начина, по който да направим една или друга сцена. Въобще, от актьорите в трупата се очаква значителен личен принос в целия творчески процес. Като...всичко това се записва в тетрадка. И без химикал на занятие не се идва!
В: Има ли ученици, на които им се отдава трудно актьорската игра и как процедирате с тях?
О: „Целият свят е сцена” е школа по английски език, не театрална школа. Не очаквам моите ученици да игарят един ден в Кралския Шекспиров театър или в Холивуд, но, ако получа покана за церемония по връчване на Оскарите, няма да я отклоня, а ще присъствам и ще настоявам за автограф.
За децата играта и влизането в различни образи е нещо естествено. Тази лекота, за съжаление, изчезва с натрупване на повече години, и наистина понякога на някои от подрастващите може да им е малко по-трудно „да играят роля”, но целта на моите занимания е точно тази – да придобият самочувствие учениците, за да могат да говорят уверено и добре пред публика, защото това умение ще им е необходимо, ако щете, дори когато се явяват на интервюта за работа един ден, когато изнасят презентации като студенти и т.н. А за възрастните, точно влизането в роля е механизмът, който създава по-спокойната среда, в която да се развиват говорни умения на чужд език, без да се притесняват, че изглеждат нелепо или допускат грешки. Последното е в основата на лесния и забавен начин, по който се изучават чужди езици по методиката на проф. Лозанов.
В: Правите ли някакъв специален подбор на учениците си?
О: Не, специални тестове за актьорско майсторство няма за школата по английски език. Трябва само да искат да учат и да се забавляват. За последното съм сигурна, че е така, а първото се случва неусетно, докато играем на театър.
В: Как читателите на The Site могат да се свържат с Вас?
О: Подробности вашите читатели могат да прочетат в страницата на All the World’s a Stage или на афишите на школата, които периодично се появяват из нашия град. Очаквам заинтригувани любители на театъра да ми позвънят за записване и на телефон 0888 803 563.
11.02.2025
11.02.2025
11.02.2025
10.02.2025
10.02.2025