Едва ли има турист в Париж, който да е посетил Лувъра и да е пропуснал да посети залата в която е изложена една от най-прочутите картини в света – Мона Лиза. Платното постравено под блиндирано стъкло може да бъде видяно от максимум метър и половина, а да се направи качествена снимка за спомен е почти невъзможно заради защитата на картината. Мона Лиза, или Джокондата – „веселата жена“ е картина нарисувана с маслени бои върху дъска от топола през 16-ти век от Леонардо да Винчи. Днес картината е собственост на френското правителство и се съхранява в Лувара. На картината е изобразена жена, която гледа към зрителя със "загадъчна усмивка". Вероятно Леонардо е започнал да рисува Мона Лиза през 1503 година и я завършва четири години по-късно. Леонардо взима със себе си картината във Франция през 1516, когато крал Франсоа I кани художника да работи в Кло Люс близо до замъка на краля в Амбоаз. Кралят купува картината за 4000 екю.
След смъртта на Леонардо картината е отрязана, като са отстранени части от двете ѝ страни. Първоначално е имало колони от двете страни на фигурата, познати на изкуствоведите от ранните копия на творбата. Краищата на постаментите все още могат да се видят. Картината първоначално е изложена във Фонтенбло, а по-късно е преместена във Версайския дворец. След Френската революция е преместена в Лувъра. Наполеон I я премества в спалнята си в Тюйлери; по-късно отново е върната в Лувъра. По време на Френско-пруската война от 1870–1871, картината е извадена от Лувъра и скрита някъде във Франция. Картината не е много известна до средата на 19 век, когато е оценена от символисткото течение в изкуствата. Те я свързват с техните идеи за женската загадъчност. През годините след смъртта на Леонардо да Винчи хората си задават въпроса, коя е жената седяща срещу художника. Освен за съпруга на търговец Мона се смята за женския облик на да Винчи, след като са направени съпоставки с образите на художника и портрета. При задаването на въпроса, защо Лиза се усмихва загадъчно и как е могла да стои неподвижна и усмихната толкова много време, историци и учени изказват предположение, че Джокондата всъщност е имала болест, която не е позволявала на лицевите мускули да се отпуснат и следователно това е било ежедневното ѝ състояние. Според изследвания на френски и канадски учени, когато Леонардо е завършвал картината, Мона Лиза е била бременна.
22.01.2025
22.01.2025
22.01.2025
21.01.2025
21.01.2025