Весела Василева – От принцеса Аврора до ръководител на балета на Русенска опера

Весела Василева е родена в Русе, където започва балетното си образование. Завършва Национално училище по танцово изкуство - София. След дипломирането си танцува в балетната трупа на Държавна опера Русе. В периода 2004-2007г. преподава класически балет в Националното училище по изкуствата "проф. Веселин Стоянов" - Русе.
През 2016г. е удостоена с Кристална лира от Съюза на Българските музикални и танцови дейци. В репертоара й са включени балетните постановки "Лебедово езеро", "Спящата красавица", "Лешникотрошачката", "Жизел", "Дон Кихот", "Ромео и Жулиета", "Аполон Мусагет", "Снежанка и седемте джуджета", "Pas de quatre", "Годишни времена", "Маркитанка", "Тишината в мен", "Уличното цвете". Танцува в Grand Gala Ballet -Дубай, Spectacular Ballet Gala - Малта, Балетна гала вечер- Скопие, Македония, Гастролира в Корея, Холандия, Италия, Белгия, Испания, Швейцария, Франция, Дубай, Германия, Гърция, Тунис и др.
От началото на септември тази година тя е ръководител на балета на Държавна опера – Русе.

 

- Госпожо Василева отскоро сте ръководител на балетната трупата на Държавна опера – Русе. Какви са целите които поставяте пред вас и колегите ви?

- Приех това предизвикателство след като мислих дълго. Приех го със смесени чувства. От много години съм част от трупата и знам от какво има нужда да се добави в репертоара. Познавам добре колегите, а и те мен. Решението ми не беше спонтанно и бързо. Вярвам, че с тази позиция могат да помогна и да обогатя репертоара на Държавна опера Русе. Имам много идеи, които вероятно няма да мога да реализирам още в първата година. Все пак имаме планирани класически заглавия, които русенската публика според мен ще се радва да види. До скоро бях прима балерина и знам какви са изискванията.

- Поставили ли сте си вече задачи върху които ще работите?

-  Аз и моите колеги ще продължим да надграждаме това което вече е постигнато. Ще се стремим да предлагаме нови заглавия. Надявам се, да обогатим още трупата ни с изпълнители дори от чужбина. Надявам се да намеря правилния баланс в нашата вече интернационална група.

- Какво искате да поставите като балетни постановки. Казахте, че имате идеи за нови заглавия?

- Като начало искам да кажа, че в нашия репертоар присъстват най-любимите и класически балетни постановки сред които са „Лебедово езеро“, „Лешникотрошачката“, „Спящата красавица“, „Дон Кихот“, „Жизел“. Налага се обаче репертоара да се обнови. Това ще се случи още през следващия месец, когато ще представим „Зле опазеното момиче“. Постановката ще бъде направена от нашия дългогодишен балетмайстор Мариана Захариева. Любопитно е това, че става дума за абсолютно нова постановка, която не е представяна пред русенската публика. Сценограф е Иван Токаджиев, костюмите са на Яна Дворецка. Спектакълът е много свеж, комедиен и интересен. Бих казала, че той е подходящ и за малки и за големи. Техниката която балета използва е нова. По-различна е от спектаклите, които сме играли до сега. Вярвам, че ще се получи един страхотен празник.  

- Днес ви предстои обаче представление на „Жизел“…

-  Жизел е заглавие което винаги е вълнувало публиката, независимо, че е поставено преди повече от век и половина. Публиката винаги се вълнува от темата за любовта, а в „Жизел“ всичко се върти около любовта, предателството, възмездието. Това е тема, която още намира място в афишите. Като гост ще бъде Александър Александров – премиер солистът на Национална опера и балет, който ще влезе в ролята на граф Алберт. Ще му партнира Цветелина - Катрин Иванова, която въпреки че е танцувала само веднъж в „Жизел“ влиза безпогрешно в образа на Жизел. Двамата си пасват прекрасно на сцената и се сработиха страхотно.

- Иска ми се да ви върна малко по-назад във времето, при първите ви стъпки в балета. Кога решихте, че именно той е вашето бъдеще и изкуството с което искате да се занимавате?

- Попаднах в балетната зала съвсем случайно и не по мое желание. Учех в ОУ „Иван Вазов“. По него време имаше практика педагозите да обикалят училищата и да набелязват деца, които биха били подходящи за различни извънкласни форми. Така мен ме поканиха на изпит за балет. Отидох без да знам какво точно се случва. Приеха ме и започнаха моите занимания в Националното училище по изкуствата в Русе. След това продължих в София. Още когато започнах да уча се запалих по това изкуство. Когато обаче започнах да танцувам солови партии, усетих, че това е нещото които бих искала да правя, независимо от това, че балетът е колкото красив, толкова е труден.

-  Коя беше първата ви солова партия?

- Това беше принцеса Аврора в балета „Спящата красавица“. Всичко включително и тази роля са ми били на сърце. Всеки един от нашата трупа включително и аз танцуваме с душа и сърце на всеки спектакъл. Това е причината да се стремим да се усъвършенстваме.

Снимки: Личен архив

Още от Култура

Още от Интервюта

© 2019 Thesite All rights reserved!