Спектакълът „Пандора“ е част от концепцията на Балет „Арабеск“ за сътрудничество между български и чуждестранни творци в областта на съвременния танц, музика и визуални изкуства. Сценографията и костюмите са създадени от Никола Налбантов, текстовете на песните са на холандския либретист Берто Рейндерс, преводът на текстовете е на Димитър Кабаков. Спектакълът е подкрепен от европейската културна програма на Performing Arts Fund Nl., финансиран от програма „Култура” на Столична община и се реализира с подкрепата на Министерство на културата, Продуцентска къща „Креди Арте” и Boutique Hotel Crystal palace Sofia.
Една от най-въздействащите находки в този спектакъл е участието на три женски гласа. Идеята е на композитора Пол ван Брюхе. Очарован от фолклора ни, той свързва два различни музикални пласта - оперен глас /в изпълнение на Мариана Панова, сопрано, солист на Държавна опера, Пловдив и два ниски гласа Евелина Христова и Даниела Димитрова от Мистерия на българските гласове. С присъствието си те напомнят на хора в древногръцки театър.
В спектакъла „Пандора“ авторите проектират един от най-актуалните проблеми на съвременното общество – превишаването на мярата, престъпването на границите и наказанието, логичен завършек на едно нарушение или ново предизвикателство. Проектът изследва мита за Пандора като рефлексия на мита за Прометей, чиито корени се губят в най-великата криза на човечеството – в прехода на неговото очовечаване.
Спектакълът разказва историята на Пандора в седем картини – Пандора, седемте смъртни гряха и тяхната проекция в нейното съзнание.Пандора – коя е тя?. Защо не я чувахме досега? Приемахме ли я за даденост....очевидно, но тя не ни обвинява за това. Тя е една от нас смъртните, тя е първата смъртна жена, майката на първото родено дете. За първи път чуваме гласа на Пандора, която разказва на нейната дъщеря своята история - коя е тя и за какво е тук? И докато слушаме тази история, ние осъзнаваме, че Пандора е мислила за своя живот, за своята съдба, за своята вяра. Накрая тя знае, както и ние, че историята не допуска други възможности.
Либретистът Берто Рейндърс, автор на текста на песните в спектакъла, е направил цялостно проучване на всичко написано и композирано за Пандора, как тя е възприемана от нашето общество през последните 3000 години.
В представлението, Пандора не е кулминация на историческо проучване. Пандора е жена от плът и кръв, опитваща се да оправдае смисъла на живота си – да бъде искрена и достойна, опитва се да промени наложеното клише „Пандора“.
Спектакълът е награден за ярки постижения в областта на културата с Наградата на Столична община за най-добър спектакъл, 2015, Лауреат на КРИСТАЛНА ЛИРА на СБМТД, 2015 и е номиниран за Наградата на БНР „Музикант на годината“ в категория – „Премиери“.
Билети - каса Доходно здание